Dinsdag 17 juni, Dag 11: 

 

 

 

 

 

 




                                                  Houtzagerij op Waterkracht













Het was een lange dag vandaag waarin ik meer kilometers heb afgelegd dan gepland. Onderweg kwam ik een oude, door waterkracht aangedreven houtzaagmolen tegen, die zo te zien nog wel eens wordt gebruikt. Het leverde aardige plaatjes op. Door een simpel doch vernuftig systeem van het verplaatsen van een schot wordt de zaag in werking gesteld. Aardig is ook om te zien dat het helemaal van hout is gemaakt behalve de grote cirkelzaag zelf natuurlijk. De plaats lijkt wat vreemd want in de wijde omgeving is niets of niemand te bekennen. Alleen een kleine camping ligt er vlakbij maar daar zal de installatie niet voor gebouwd zijn.













In Trondheim heb ik twee uur nodig om een band te vinden, te wisselen, te tanken, een broodje Jan Kusters te eten en de E-39 te vinden. De koffer  die de motor overeind houdt, is oorspronkelijk echt zwart!!
De E-39 begint venijnig en krult zich in korte bochten om de rotsen langs de fjord. Dit kost energie. Na de fjord wordt dit beter en kan er weer worden doorgereden. Twee ferry`s en twee toltunnels brengen mij tot kort voor
Andelsnes. Daar stop ik bij een kleine camping waar een stel medelanders blijkt te staan. Met hen drink ik een bakkie en wissel wat ervaringen met hen uit. Het blijken zeer ervaren Noorwegengangers te zijn die ook de taal goed spreken. Zij gaan morgen verder, net als ik naar de Trollstigen.
 Ik besluit nog een nachtje te blijven. Even een rustdag en ik ga de weg op zonder bagage. Een beetje luchtig toeren in de buurt, geld halen in Andelsnes want zo af en toe heb je toch wat Nokkies nodig. Niet overal kent men de creditcard. Het weer gedroeg zich redelijk vandaag. Op een rustplaats kon ik van mijn koffie en de zon genieten. In mijn motorpak begon ik zowat te stomen.
Op de Korsbakken Camping
zal ik in andere jaren weer terugkomen.

                                                                    Woensdag 18 juni, dag 12:  

Vanmorgen derhalve op weg naar de Trollstigen. Ik hoef niet te zeggen dat het een feest van een route is. Dat is wel bekend. Het is daarbij schitterend weer! Alleen laat de voltmeter slechts 11 volt zien en dat is duidelijk te weinig. Normaal is dat bijna veertien. Naderend onheil? Onderweg bel ik Jack Boone van de Knalpot om advies. De mogelijke antwoorden ken ik eigenlijk al van tevoren. Doorrijden en hopen dat het niet slechter wordt. In Andelsnes laat ik de zaak even doormeten en het is inderdaad slechts 10,9 volt dat er wordt geladen. Volgens de monteur is er in Ňlesund een BMW-dealer. Die kant ga ik dan maar op via de Trollstigen. Een foute keuze zoals zou blijken.
Bovenop de Trollstigen heb ik nog 10 volt.

In Valldall belt een motormuis, die bij de Turistinformation werkt, de bewuste dealer om te vragen of zij mij van dienst kunnen zijn. Dat kan en ik ga als een haas verder. Onderweg gaat in drie stappen de boel op nul volten. Ik heb geen licht meer aan en in de korte tunnels blijf ik angstvallig achter de auto`s rijden. Ik ontsnap aan twee politiewagens die een hardrijder aan de kant hebben. Een kilometer of vijftien voordat ik Ňlesund bereik, klinken er een paar doffe klappen en de machine valt midden op een kruising stil. De vonkenpot is helemaal leeg.

Op de kruising parkeer ik de motor pal voor een Noor die mij daar voorrang stond te verlenen. Hij blijkt een puike vent want hij doet per mobiel alles om de dealer te bellen. Hij regelt dat ik door hem wordt opgehaald. Na een minuut of twintig komt er een dikke Chevrolet pick-up V8 met twee man aan boord mij pick-uppen.


                                                              Eenmaal in de garage duurt het tot ruim vier uur dat een meccano mij kan vertellen dat de spanningsregelaar de geest heeft gegeven en dat die moet worden besteld. Het zal op z`n minst tot vrijdag duren en hij moet worden ingevlogen vanuit MalmŲ. Wat een pech, spanning weg!! Mijn spullen
staan op de camping 120 km verderop in Andelsnes en ik sta zonder
vervoer in Ňlesund.

Eerst wil men mij veroordelen tot het openbaar vervoer. Er is geen motorfiets ter beschikking of is dat een kwestie van niet willen? Er komt uiteindelijk een alternatief in de vorm van een vrij nieuwe motorscooter van 125cc een Maxster. Die kan ik meekrijgen. Daar haal ik mijn neus niet voor op en na het ding te hebben volgegooid gaat het gas erop. Er komt alweer slecht weer aan en ik wil proberen voor de regen terug te zijn in Andelsnes.

Ik wil de tent droog inpakken en in een hut kruipen. Het ding is een automaat en met een beetje buigen haal ik de 100. Heuveltje op blijven er daar 80 van over. Het lukt mij soms wonderwel om een vrachtwagen in te halen al is dat soms met samengeknepen billen. Maar goed ik ben mobiel, dus wat valt er te zeuren?

 Op de kampong is er een tweepersoons blokhut voor 200 Nok met alles erop en eraan. Al schrijvende kijk ik op besneeuwde heuveltoppen en een kleine waterval. Net op tijd heb ik alles bijeengegraaid en droog in de hut kunnen mikken. Wat een bende. Dat ik hierbij niet eens mijn humeur verlies, is zelfs mij een raadsel. Voorheen zou ik alles bij elkaar hebben gevloekt. Zou de retraite dan toch helpen? Eerst maar eens zien of ik in de kleine ruimte de boel zo in kan pakken dat ik het allemaal mee kan nemen op dat kabouterding. Dan kan ik vrijdag met enige mazzel meteen naar Ňlesund, de boel overladen en mijn weg met mijn eigen makker vervolgen.
 
Het schema moet dus weer op de schop. Het blijkt onmogelijk om alles op het brommertje te pakken en ik besluit om morgen de Trollstigen nog eens op te rijden en vervolgens door de Geirangerfjord te gaan varen. Dan vrijdag eerst maar de motor ophalen enzovoorts. Daar zou je het vice versa van krijgen. Hoe ik dan verder ga, zal ik wel zien. De Sognefjord en andere zaken staan nog steeds op het programma. Het zou anders lopen. Inmiddels staat het debieltje ook af want de oplader zit in de kuip van de motor.'Ook dŠt nog!!

                     Vorige
                                                                                                      Volgende
                                                                                  terug naar boven

 

 

   Dinsdag/Woensdag 17/18 Juni  






                             
                         
                             
                                                         
Home
Motoren
FJR 1300a
De Zwerfbus
De Fotografie
Alblasserwaard
De Biesbosch
Garmin GPS
De Reus
Fotocollages
Raffinaderij
Korte Trips
Nuttige Links
CONTACT


 

 








Mijn Foto`s Natuur
Mijn Foto`s Molens
Mijn Foto`s Landen
Mijn Foto`s Steden
Mijn Foto`s Vogels
Mijn Foto`s Macro
Mijn Foto`s Paddenstoelen

Noordkaap 2003
Noordkaap 2004
Noorwegen 2006
Runde (N) 2011
SiciliŽ 2004-10pag.
SiciliŽ 2009
Gibraltar 2006
Dolomieten 2005
ItaliŽ 2002
San Juan 2007
Spanje 1997
PortugalZes Romereizen


 

                                                            

                                                          Dag 1 en 2Dag 3 en 4Dag 5 en 6Dag 7 en 8Dag 9 en 10Dag 11 en 12Dag 13 en 14Dag 15 Einde reis