Maandag 9 juni, dag 3:  

Het is Tweede Pinksterdag maar die feestdag lijkt men in Zweden en Noorwegen niet te kennen. Aan en langs de weg wordt volop gewerkt en dat levert hier en daar stevige files op. Voor de motor is dat ook hier geen bezwaar want men maakt ruimhartig ruimte, behalve de gebruikelijke kwasten in de gebruikelijke BMW`s etc. De gemiddelde snelheid ondervindt natuurlijk wel wat schade met dit gedoe. Ik was alweer vroeg  op weg. Om half acht vertrok ik uit Kopenhagen na afscheid te hebben genomen van Dorrit. Voor haar was ik alleen maar “een paying guest”. Een gesprek met haar liep niet lekker en zo te voelen was zij mij liever kwijt dan rijk. Ik ben geen zweverige Dalai-Lama-figuur dat hielp dus niet echt.

Terwijl ik dit opschrijf, zit ik voor mijn tentje. Ik heb een maaltijd van de Lidl genot
en in de vorm van chili concarne. Droogvoer dat ik als noodrantsoen bij mij heb. Veel carne zit er niet in maar het is redelijk te pruimen samen met een stevige neut rum.
Ik ben nu bij
Oslo op de Ekeberg Camping die dicht tegen de stad aan ligt. Vanmorgen laadde ik om zeven uur de motor op waarbij ik door twee zeer dronken jonge gasten werd aangesproken. Het werd nog een aardig en lollig gesprek voor zover hun dronken Engels te volgen was. Ik wenste hen nog veel fun in life, stapte op en koerste naar Malmö.

De brug tussen Denemarken is inderdaad groot en imposant. Zo groot dat ik niet zou weten hoe ik dat ding op een foto moet krijgen. Ik laat het dan ook maar. Door het vroege uur rij ik er vrijwel in mijn eentje overheen. Zweden laat zich aan deze kant kennen als weinig interessant. Een beetje Hollands met een lichte glooiing. Er staat een keiharde wind uit zee dwars over de weg die met een keiharde vlaag soms de kop van mijn romp doet waaien.

Bij tijd en wijle regent het een beetje. Het is vermoeiend rijden zo, ondanks het feit dat ik de rugzak niet meer draag en lekker tegen de bagagerol kan leunen. Onderweg consumeer ik twee grote bakken koffie en een chocolade bolus voor een tientje. Dat valt niet tegen. Ook de lunch met een dubbele espresso en een flink stokbroodje gezond gaan er wel in voor twaalf piek.
Na de eerste stop doe ik toch maar de binnenvoering in mijn jas en ik duik de dikke handschoenen op.
Het is behoorlijk koud. Van lieverlede wordt het landschap wat interessanter. Wat meer geaccidenteerd met hier en daar een rots. Ook steeds meer groen met vooral berken en dennen.

Na
Göteborg wordt de E-6 steeds vaker een tweebaansweg en ook dat levert behoorlijk wat files op bij de nadering van de Noorse grens. Hier liet zich de eerste blik op een diepte met water zien. Magnifiek gezicht. Ook een stuk tolweg is mijn deel maar voor motorrijders kost dat 0,0 guldens. Dat komt hier vaker voor en dat lijkt mij een goed voorbeeld voor Nederland.

De files zijn er dus alleen voor de auto`s waar de motoren gratis door kunnen rijden. Het is een echte rijdag en ik begin zo langzamerhand pijn in mijn kont, rug, handen en wat allemaal niet te krijgen. Dat is ook wel een beetje logisch want er zijn weer dik 600 km`s onder de wielen door gegaan. Ik stop wat vaker om het oude lijf tegemoet te komen en ik ben blij dat ik de Ekeberg camping heb bereikt. Tentje opzetten, kookspullen paraat en even met het thuisfront bellen.

Het weer is in de loop van de dag steeds beter geworden en aan het eind zit ik tot half twaalf buiten met de buurtjes te kletsen. Een Viking uit Noord-Holland in gezelschap van een stevige dame. De rum doet z`n werk en eenmaal in de slaapzak is meteen mijn kaarsje uit.  Geen tijd meer om de “harde feiten”  van kosten en kilometers te noteren.  

                                                                    Dinsdag 10 juni, dag 4: 

Om kwart over zes word ik wakker en ga eruit. Wassen, scheren en de boel alvast oprollen en opruimen.
Het is nog iets te vroeg voor de benzinebrander die vrij veel lawaai maakt. Om zeven uur moet het kunnen en ik maak een koppie thee en zet koffie voor onderweg. Alles bij elkaar heb ik op mijn dooie gemak zo`n twee uur nodig voordat de sleutel in het contactslot kan. Oslo laat ik inderdaad links liggen want ik heb geen zin in weer een stad. Voor Trondheim heb ik zo`n 560 km. voor de wielen. Het is wederom prachtig weer, dat zit niet tegen.

Oslo uit en de E-6 weer op richting
Gudbrandsdal. Eidsvoll met een magnifieke blik op het Auerdalsjoen (meer). Daarna helemaal langs het Mjosameer naar Hamar. De schaatshal ligt er fraai bij. Lillehammer zet ik vanaf de E-6 over het meer op de kiek en dat is het ook, een kiekje.
Dan wordt de E-6 steeds meer een provinciale weg met veel snelheidsbeperkingen. Het landschap wordt daarentegen steeds fraaier zodat je niet eens hard zou willen rijden. Het ene vergezicht is nog mooier dan het andere. Je kunt hier met gemak duizenden kalenderplaatjes schieten.

Vanaf
Dombås gaat het omhoog naar een soort hoogvlakte. Besneeuwde toppen komen in beeld en het wordt kouder. Maar wat een feest van een landschap, wat een beelden ontvouwen zich voor je! Ik waan mij de hoofdrolspeler in mijn eigen natuurfilm. Het wordt hier en daar al een beetje toendra-achtig, met veel grote meren. Op de een of andere manier is de lucht harder en helderder dan bij ons en wolken tekenen zich heel fraai af.
Zo hier en daar schiet ik er een plaatje van. Dan gaat het zo`n beetje vanaf Oppdal nog heel lang en heel langzaam naar beneden tot
Trondheim. Prachtig om het landschap zo aan je voorbij te zien gaan.
 
Eerst de witgepoeierde hoge pieken om je heen met de blauwe meren in het Gudbrandsdal. Dan de hoogvlakte waar geen bomen meer staan en vervolgens weer geleidelijk naar beneden waarbij eerst de struiken en dan weer de bomen tevoorschijn komen. Bij het passeren van een brug over een diep dal kijk ik links en rechts de diepte in. Vanuit die diepte stormen dennen tomeloos omhoog en bereiken in hun jacht op licht een duizelingwekkende hoogte.
Vanaf de bergtoppen zie je allerlei stromen en stroompjes naar beneden kletteren. Van al dat water wordt eerst een beek gemaakt, dan een wilde, dan een woeste bergstroom. Als die uitvloeit op vlakke gedeeltes neemt zij soms de majestueus brede vormen aan van een grande dame met een rustig voortkabbelen. Dan dondert zij weer snel omlaag en wordt soms een onstuimige waterval.

Regelmatig kruisen wij elkaar`s wegen, dan ligt zij links dan weer rechts van mij. Steeds een ander beeld van haar. De snelheidsbeperkingen nemen soms irritante vormen aan en vanzelf ga ik steeds harder rijden dan is toegestaan.. Ik heb nog geen Noor gezien die zich aan de snelheid houdt en als jij je wel aan de snelheid houdt, loop je het risico door de vrachtwagens te worden platgereden. Die jongens rijden met op het oog gevaarlijk hoge snelheden over de smalle tweebaansweg. De vermoeidheid slaat ook nu weer toe en ik ben blij als ik Trondheim binnenrijd. Het vaste ritueel vindt plaats van camping opzoeken, inschrijven, plekje zoeken, tentje opzetten, neutje nemen en eten klaarmaken. Rijst met kip en kerrie deze keer. Na de hap even met het thuisfront communiceren en dan maar eens rondkijken.
Het
Trondheimfjord ligt er rustig bij. Het is lekker weer en hier laat zich de midzomernachtzon al aardig gelden.
Ook in de nacht is het niet echt donker meer. Gedurende de avond krijg ik het lumineuze idee om `s morgens na de thee meteen een cup a soupe in de kleine thermosfles te maken, makkelijk en lekker voor onderweg.  

Nog maar wat harde feiten:
Gereden 550 km. Op kilometerstand 26114 getankt. De lage snelheden leveren op want ik noteer een gemiddeld verbruik van 1:18,2. De Ekeberg Camping bij Oslo was met 135 Nok aardig aan de prijs. Hier wordt 100 Nok gerekend. Onderweg heb ik voor de eerste keer zo`n broodje met worst en spek gegeten. Dat beviel erg goed en je kunt er behoorlijk lang op vooruit. Kost wel ongeveer 9 piek maar dat is het wel waard. In een kleine supermarkt kocht ik gesneden kaas en jam. Met crackers en een eigen bakkie komt een hobbitontbijt in het vizier voor morgen. Dan staat Narvik op de borden met een afstand van 900 km. Een aardig stukkie toeren en ik zie wel hoe ver ik kom.

                   Vorige                                                                                                        Volgende
                                                                                  terug naar boven    

 

 

 Maandag 9 en Dinsdag 10 juni `03
 



 










Home
Motoren
FJR 1300a
De Zwerfbus
De Fotografie
Alblasserwaard
De Biesbosch
Garmin GPS
De Reus
Fotocollages
Raffinaderij
Korte Trips
Nuttige Links
CONTACT


  
                                                         Dag 1 en 2Dag 3 en 4Dag 5 en 6Dag 7 en 8Dag 9 en 10Dag 11 en 12Dag 13 en 14Dag 15 Einde reis

 









Mijn Foto`s Natuur
Mijn Foto`s Molens
Mijn Foto`s Landen
Mijn Foto`s Steden
Mijn Foto`s Vogels
Mijn Foto`s Macro
Mijn Foto`s Paddenstoelen

Noordkaap 2003
Noordkaap 2004
Noorwegen 2006
Runde (N) 2011
Sicilië 2004-10pag.
Sicilië 2009
Gibraltar 2006
Dolomieten 2005
Italië 2002
San Juan 2007
Spanje 1997
PortugalZes Romereizen