Zondag 15 juni, dag 9:
 
 

Het is bijna half zes in de avond en ik zit voor het raam van mijn volgende hytte de afgelopen dag te beschrijven. De ijsregen klettert tegen het raam dat uitzicht biedt op het water van de Lofoten. Het waait erg hard en vanuit zee komt de ene bui na de andere binnen zeilen. Ik ben op een soort boerderijcamping verzeild geraakt. Er is nu helemaal niemand en ik waan mij een soort Robinson CrusoŽ maar dan anders. Op zo`n reis als deze kun je bij dit soort omstandigheden op een punt komen dat je jezelf afvraagt waar je aan bent begonnen.

Dat gevoel heb ik totaal niet. Nog steeds is het een boeiende onderneming en een uitdaging om er mee door te gaan. Ook het alleen zijn stoort mij niet. De hele dag heb ik tegen de poolwind in gereden. De ene bak regen na de andere en ook natte sneeuw was mijn deel. De ergste bui barstte los op de hooggelegen grens tussen Zweden en Noorwegen aan het begin van de Koning Gustavroute. Op dat punt lagen de meren nog vol ijs. Een ongenaakbaar landschap dat in de zomer volgens mij een grimas naar je trekt van: ďWacht maar, ik krijg je nog wel!Ē De dag begon dit keer om 06.00 uur na een onrustige nacht. Naast mij huisde een drietal jonge Teutonen die blijkbaar slecht tegen drank konden. Jarno, de Finse motormuis ging ook z`n koppie thee zetten en we wisselden op dit vroege uur nog wat ervaringen uit.

De route die ik voor mijzelf had uitgestippeld naar
Bjerkvik http://www.go2war2.nl/artikel/625/10 (een beetje vreemde link maar eentje die even in herinnering roept dat ook Noorwegen niet ontsnapt is aan `40-`45)
zou volgens hem voor het grootste deel zeer verlaten zijn en dat klopte helemaal. Vrijwel de hele dag heb ik alleen gereden op `n enkele tegenligger na. Toen ik wegreed, had ik mij nog steeds niet gerealiseerd dat het ten eerste zondag was en ten tweede dat de Finnen niet meedoen aan de gekte van zoiets als zomertijd.
Ik dacht dus dat het 07.00 uur was en dat ik zou kunnen tanken in Inari. Om 06.00 uur op zondag zeker. Ik had gisteren mijn tank vol moeten gooien! Het was wachten of op de gok doorrijden. Ik koos voor doorrijden op een laag pitje. Op de heenweg had ik ergens een tankstationnetje annex winkeltje annex restaurantje gezien en dacht dat wel te kunnen halen in de hoop dat de tent open zou zijn.
Het geluk kon niet op want na zo`n 30 km bereikte ik op mijn laatste druppels de nederzetting.

In het winkeltje trof ik een jonge Duitse schoonheid aan, de uitzondering op mijn regel dat er geen mooie Duitse vrouwen bestaan. Zij was met haar man, ook Duits, zo`n 4 jaar geleden  hier gekomen. Het moeilijkste had zij het Fins gevonden dat zij inmiddels redelijk beheerste. Bij een geheel gratis bakkie koffie heb ik even van haar genoten. Gitzwart haar en dito ogen en een fraaie gestalte. Gewoon een mooie vrouw van even in de dertig. Ook dat hoort bij het natuurschoon zal ik maar zeggen. Na haar succes te hebben gewenst voor de toekomst kon ik er weer vol tegenaan.

Enige kilometers verder had ik een andere leuke ontmoeting. Een klein groepje rendieren stak de weg over en liep op het gemak de toendra in. Ze leken zeer kalm en reageerden niet op mijn gebrom en mijn stoppen. Camera uit de tanktas en de telelens erop. Ook ik moest de toendra in want zonder naar mij om te kijken hielden zij zo`n veertig meter afstand. Hoe voorzichtig ook en dekking zoekend achter de iele berkenboompjes, niets hielp. Na een meter of vijftig vond ik het welletjes, de motor stond toch wel ver weg. De combinatie van zachte,zompige ondergrond, telelens, geen statief en hijgen van het struinen heeft slechts twee aardige plaatjes opgeleverd. De rest was redelijk bewogen.

                                                         Van
Karasjok naar Kautokeino.

Ook die plaats stelt niet zo heel veel voor. Naar schatting 1500 huizen en een bijpassend aantal inwoners. Bijna allemaal houten huizen zoals het hier hoort. Voor de rest had Jarno helemaal gelijk.
De weg was leeg en bleef leeg evenals het landschap. Af en toe een nederzetting van een paar huizen en een schuur en verder niets. Het landschap verandert ook nauwelijks. Veel struiken en kleine berken, soms een groter of kleiner stuk toendra, een stroompje of een vennetje en alles licht heuvelachtig. De eerste of de laatste kilometer maakte niet zoveel verschil. Je zou kunnen zeggen dat dit deel va
n Zweden een saaie bedoening is. Maar het heeft toch iets eigens. Om de haverklap werd ik van boven begoten maar ook nu hield ik de huid droog dankzij de uitrusting. Het werd weer aardig toen mijn Noorse vrienden in beeld kwamen met hun besneeuwde koppen. De bergen dus. Ook de wegen worden weer beter want de 34 is niet best. Mens en machine krijgen hier aardig op hun falie. En helaas dus het hemelwater en het is ook door en door koud met al die nattigheid. Normaal hoort het hier 15 graden te zijn maar bij mijn vertrek was het net ťťn graden boven nul en nu is het 5 graden!

Op dit moment ben ik redelijk vermoeid en ik zal de morgenstond afwachten. Als het weer zo slecht blijft, en volgens de boer is dat zo, dan ga ik hier weg en vlucht ik naar het zuiden. Bij deze weersomstandigheden worden toch geen walvistours gevaren en wat doe ik hier dan verder? Het zit gewoon even niet mee. Geen Midzomernachtzon op de Noordkaap, geen walvissen en tot nu toe geen eland te zien
. Alleen de verkeersborden die hiervoor waarschuwen. Volgens mij zetten ze die borden neer voor de toeristen alsof die beesten hier inderdaad voorkomen. Ik denk dat elanden alleen nog in de Noorse dierentuinen zitten. Maar okay, de kachel staat op tien. Vanavond maar weer soppen en de boel uitwassen.
Dat kan dan mooi
drogen vannacht en ik ben weer schoon. Terwijl ik de telefoonrekening nog wat opdrijf, staat de pasta met funghi te pruttelen. Ik plan wel de route naar Andenes, maar daar zal ik niet komen.
Tot nu heb ik 5008 kilometers weg. De achterband is ver heen en dat wordt nog zoeken naar een nieuwe en dat terwijl ik met splinternieuwe ben vertrokken! Dat Noorse asfalt knaagt behoorlijk. De machine doet het verder puik tot nu. 

                     Maandag 16 juni, Dag 10:  

Gezien het weer ga ik niet naar Andenes! Veel te veel wind, te koud, teveel tegen! Die walvissen nog een jaartje zonder mij doen, maar dat doen ze al duizenden jaren. De was is gedroogd en ikzelf ben ook weer schoon. Om 07.20 uur ga ik weg en laat een briefje achter met de vraag of men het beddengoed maar wil stomen. Dat zag er gewoon vies uit en voor 275 Nok moet dat toch beter kunnen.
Natuurlijk is mijn vaste gezel er ook weer, de regen. Zo langzamerhand worden ook mijn botten koud. De ferry naar
Bognes verrast mij weer. Wachten en varen kost een dik uur. De 550 km van vandaag kost mij inclusief varen en foto`s maken een uur of negen. De banden krijgen er weer aardig van langs en intussen is de laatste millimeter van de achterband definitief verdwenen. Morgen moet ik op zoek in Mosjoen of Trondheim naar nieuw schoeisel. Ik zit op dezelfde camping als op de heenweg in Fustvatnet.


Deze keer heb ik een hytte genomen hoewel het aardig weer is. Vandaag had ik zelfs een minuut of tien de zon op mijn bast. Heerlijk gevoel. Ik heb echter geen zin meer om de boel af te laden, de tent op te zetten en de volgende dag andersom. In deze hut geen beddengoed dat kan dan ook niet vuil worden.
De Poolcirkel ben ik razendsnel gepasseerd. Daar lag nog net zoveel sneeuw als een paar dagen geleden en dat monument stond al op de plaat. Bovendien regende het behoorlijk op dat moment.
Al met al een weinig opzienbarende dag, maar dat komt natuurlijk ook omdat het dezelfde weg is als heen. Wel aardig is dat ik ben gestart op 23942 km`s en in Kopenhagen dit bleek omgezet naar 24923 km. Op dit punt ben ik gestopt op 29508 km, terwijl dat vanmorgen 28950 km was. Tweemaal een soort cijferanagram.

                    Vorige
                                                                                                           Volgende
                                                                              
terug naar boven
 

 

    Zondag/Maandag 15/16Juni      
 






                                                          Dag 1 en 2Dag 3 en 4Dag 5 en 6Dag 7 en 8Dag 9 en 10Dag 11 en 12Dag 13 en 14Dag 15 Einde reis
 










Home
Motoren
FJR 1300a
De Zwerfbus
De Fotografie
Alblasserwaard
De Biesbosch
Garmin GPS
De Reus
Fotocollages
Raffinaderij
Korte Trips
Nuttige Links
CONTACT

 

                          



 


Mijn Foto`s Natuur
Mijn Foto`s Molens
Mijn Foto`s Landen
Mijn Foto`s Steden
Mijn Foto`s Vogels
Mijn Foto`s Macro
Mijn Foto`s Paddenstoelen

Noordkaap 2003
Noordkaap 2004
Noorwegen 2006
Runde (N) 2011
SiciliŽ 2004-10pag.
SiciliŽ 2009
Gibraltar 2006
Dolomieten 2005
ItaliŽ 2002
San Juan 2007
Spanje 1997
PortugalZes Romereizen