De Yamaha FJR 1300a 2005 een GEWELDENAAR

                                        En tůch het einde van het motortijdperk  
                                Hier nog in originele staat voor Kasteel Haarzuilen (26-09-2005)

Hieronder een kleine collage van de FJR die ik sinds`9 september 2005 in mijn  bezit heb. De machine stond te fonkelen bij Aad van Kekem in Ridderkerk en kende als "demo" met 1398km op de klok een aantrekkelijke prijs.
Intussen staan er ruim 61.000km op de teller. Allemaal "smulkilometers" die mij van het hoge Noorden tot het diepe Zuiden voerden. Het noordelijkste punt was ongeveer de Trollstygen in Noorwegen in 2006. Het zuidelijkste puntje was Gibraltar eveneens in 2006. Dat maakt meteen duidelijk dat 2006 en ook 2007 het grootste aantal kilometers kenden. Beide jaren ongeveer 25.000km.

Kort na de aanschaf heb ik bij Vos-Motoren in Oss, die een FJR-dag hield en voor leden van de club leuke kortingen had, een Travelroad stuurverhoger, een Flip-up ruit van MDI en een  Throttlemeister Cruise Control laten installeren. Weer later, want het wordt wel eens winter, heb ik handschoenen van Gerbing met verwarming aangeschaft en geÔnstalleerd. Daar stopte het niet mee want ook de Garmin Zumo 550 kent na de Streetpilot 2610 en 2820 een vaste plek op de motor en nu ook in Pisello. Alles aangeschaft bij Waypoint in Notter hoewel dat nu ook in Moordrecht kan. Bij hen kocht ik ook een communicatiesysteem de MIT-30, om met een passagier(e) te kunnen kletsen, dat het nog steeds uitstekend doet. Ook al kort na aanschaf heb ik als assistent van ons aller Toon een verhogingssetje gemonteerd, wat het stuurgedrag behoorlijk verbeterde. Frans maakte voor mij een rvs steun voor de Garmin. Dit geheel is mooi trillingvrij. Op de originele knobbels van Waypoint ontstonden toch teveel trillingen om alles goed af te kunnen lezen. De knobbel zit er nog om zo nodig een ander apparaat (tijdelijk) te kunnen plaatsen.

Het aardige was dat er die dag 20 tot 25cm sneeuw was gevallen en dat werd dus voorzichtig rijden naar Oirschot. Toon was redelijk verbaasd toen ik toch aan kwam baggeren. Maar afspraak is nu eenmaal afspraak. Was ik daarmee klaar voor de strijd? Nog niet helemaal want voor de reis naar Noorwegen en andere nederzettingen vond ik de aanschaf van een topkoffer nodig. Door velen binnen de FJR-Club verafschuwd en meestal minachtend tobkoffer genoemd. Het aardige is dat er een foto prominent op de startpagina  van de club excelleert waarop die tobkoffers niet te tellen zijn!! Maar ja, we zijn allemaal wel eens een beetje hiepokrieto. De mijne werd een Givi. Aardig is te vermelden dat ik bagagetechnisch die tobkoffer toen niet heb gebruikt, maar een flinke bagagerol. Nog een mooie accessoire qua bagage is een zogenoemde bagster.  Een leren hoes om je tank waar een tanktas opgezet kan worden.
                                                               Een wolf in schaapskleren


 
                                                           Hier in vol ornaat dus mťt tobkoffer :-)

Vanwege "fahrrŁckelen" en de moeizame wisselwerking met Yamaha Nederland liet ik op 13.000km bij Aad een Power Commander installeren. Dat gebeurde op 16 juni 2006. de afstelling geschiedde op de Dynojetbank bij Nolen Motoren omdat Aad die bank niet meer heeft. Dat werkte allemaal uitstekend maar het verbruik nam wel behoorlijk toe: van 1:17,5 naar moeizaam 1:14 en dan moest ik wel rustig aan doen. In december 2006 kwam Yamaha met een schrijven over de noodzakelijke vervanging van de gasklepsensor. Dit kwam geheel voor hun rekening. Daarna heb ik de Power Commander verwijderd en doorverkocht. Het verbruik is nu weer veel vriendelijker (terug bij 17,5). Tussendoor liet ik ook een versnellingsindicator installeren om te voorkomen dat ik met mijn voet aan dat pookje blijf trekken terwijl de vijfde versnelling al is bereikt. Daarbij is het soms ook handig om te zien in welke versnelling je zit bij het wegrijden. Tegenwoordig een standaard accessoire.

Wat ik zeker niet mag vergeten is de "keienvanger" annex radiateurbeschermer van ons aller Noppie. Dat leverde een leuk ritje naar Doetichem op met gratis montage en een lekkere bak koffie. Het eventueel opladen van de accu is altijd een lastig karwei omdat je dan kuipdelen moet verwijderen. Dat is opgelost door een vaste aansluiting te installeren. Stekker van de acculader erin en klaar is Jan. Nůg een handige accessoire is een stekker om je telefoon, je camera of je laptop op te kunnen laden. Dat kwam mij op weg naar Gibraltar goed van pas.

En als je dan toch zo bezig bent en je ouwe knoken een beetje wilt sparen bij het poetsen en zonodig sleutelen, is de aanschaf van een motorheftafel ook niet verkeerd. Een prima apparaat "made in China" wat ook weer neuzen op doet halen bij sommigen maar tot heden functioneert het ding uitstekend.
En het gaat maar door. Omdat ik niet zo`n groot landingsgestel heb, ben ik een paar keer in stilstand" omgejeweetwelt" met steeds de nodige schade aan koffers, kuip en dynamodeksel. De montage van "valdoppen" is dan een aardige oplossing waarvan ik nog niet weet (gelukkig) of ze echt wel helpen. Een mooie RVS olievuldop en een fraaie afdekkap voor de achterbrugas met Yamahalogo zijn dan de kersen op de appelmoes. Om de schop onder mijn kont wat te temmen, heb ik uit Amerika ook nog een Throttle Tamer over laten komen. Een fijne verbetering.

Als ik het goed heb, ben ik nu wel klaar met de opsomming. Het forum volgend, is er nog het nodige te versleutelen aan uitlaten, vering en ander geneuzel, maar voor mij is het nu wel genoeg zo. Tijd om mij eens te wagen aan de grote optelling om nu eens te bekijken wat ik aan dit vehikel heb uitgegeven. Het gewone onderhoud, de banden en ook de bekeuringen laat ik hierbij maar buiten beschouwing. Een optelling uit de losse pols zeg maar een slordige 20.000 Neuroses (uitgaande van 15.250 bij aanschaf). Geen goedkope hobby maar wel erg leuk.

Komt er toch nog een wijziging op 27 maart 2010. Tijdens de technische dag van de club bij Hyperpro liet ik de veren voor en achter vervangen voor het veersysteem van Hyperpro. Na verschillende clubleden te hebben gehoord die hier de loftrompet over staken, dacht ik dat ook maar te doen. Met succes moet ik zeggen want de FJR stuurt nog weer een stukje beter dan hij toch al deed. Vooral het insturen en de lange bochten laten een verbetering zien. Wat nu nog?

De machine staat sinds kort in bemiddelingsverkoop bij Aad van Kekem. Het motorrijden is klaar. Na vele jaren en vele kilometers vind ik het niet leuk meer om van drempel naar drempel, van flitspaal naar flitspaal te rijden. Steeds meer overviel mij de gedachte onder het rijden: "Wat ben ik eigenlijk aan het doen? Vind ik dit wel leuk?".
Tijd om te stoppen en nog wat meer tijd gaan besteden aan de fotografie en andere liefhebberijen.

De machine verkeert in perfecte staat. Zo is nog kort geleden de hele kleppenfabriek gesynchroniseerd en is hij op de testbank geweest voor een perfecte afstelling. Het gevolg is een zeer goed lopend blok dat met gemak een verbruik haalt van plm. 1:20 .


                 Hier nog met Power Commander en zonder valblokken. (25-03-2007)
 

Tankstop bij Flensburg onderweg naar Noorwegen in 2006

Hetzelfde maar nu met "drie sterren logo".

Bepakt en gezakt on route.

Bij Storesvingen

Geparkeerd bij de Jostedalsbreen.

Een koninklijke fiets voor het kasteel bij Haarzuilen.

Op de heftafel voor een poetsbeurt.

Gebrek aan vonken.

On Tour Somewhere.

Net opgehaald en thuis geparkeerd.

OnTour met de FJR-Club

Noorwegen 2006

Tijdens VMTC rit.

Toertje BelgiŽ.

De Flip Up van MDI

Versnellingsindicator

Travelroad stuurverhoger en de steun van Frans vd berg.

Mooi oliedopje

Valblok

The beast fully equipped.

Dus mťt tobkoffer

Oplaadpunt

Oplaadpunt 2

Stuurverhoger

De radiateurbeschermer van Noppie.

     

terug naar boven


 

 

 

                       DE FJR 1300 a                 
 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

                          



 


Mijn Foto`s Natuur
Mijn Foto`s Molens
Mijn Foto`s Landen
Mijn Foto`s Steden
Mijn Foto`s Vogels
Mijn Foto`s Macro
Mijn Foto`s Paddenstoelen
Noordkaap 2003
Noordkaap 2004
Noorwegen 2006
Runde (N) 2011
Noorwegen 2014
SiciliŽ 2004-10pag.
SiciliŽ 2009
Gibraltar 2006
Dolomieten 2005
ItaliŽ 2002
San Juan 2007
Spanje 1997
Portugal
Pomarinho 2012
Zes Romereizen
Engeland-Ierland-Schotland
ItaliŽ 2016




 










Home
Motoren
FJR 1300a
De Zwerfbus
De Fotografie
Alblasserwaard
De Biesbosch
Garmin GPS
De Reus
Fotocollages
Raffinaderij
Korte Trips
      Wadden Vogeltrip    
      Vogeltrip Den Helder
      Kraanvogels lac du Der  
      FochteloŽrveen juni `13 
Nuttige Links
CONTACT