De Voorbereidingen

De reis begint eigenlijk al vroeg in 2002. Daar lag het begin van de voorbereiding waarbij gegevens, reisverhalen, feiten en weetjes van o.a. het internet en uit allerlei boeken en bladen werden geplukt. In de loop van dat jaar sprak ik ook met mensen die deze reis zelf met de motor hebben gemaakt. Eťn ervan bleek bijna ďom de hoekĒ te wonen hier in Zwijndrecht.
De pogingen om meerijders of meerijdsters te vinden heb ik in december gestaakt. Op zo`n vijftien sites had ik advertenties daartoe geplaatst maar het waren op twee uitzonderingen na allemaal alleenstaande vrouwen die waarschijnlijk niet
alleen uit waren op een leuke vakantie. Althans dat is mijn conclusie.
Meestal
was het voldoende om te vragen of zij wel beseften dat 10.000 km achterop zitten nogal wat van de onderkant van je rug vergt, dat in zo`n reis toch gauw 2000 neurootjes gaan zitten, dat vanwege de hotelprijzen een blokhut of zelfs een tentje gedeeld zal moeten worden enzovoorts en dat ook nog eens met een lelijke ouwe vent.

Toch maar alleen op pad dan. Het plan is om in een dag of acht
rechtstreeks en via de vaste oeververbindingen tussen Denemarken en Zweden naar de Noordkaap te rijden om daarvandaan op het gemak toerend weer af te zakken naar het zuiden. Onderweg wil ik dan allerlei zaken bezoeken zoals de Trollstigen, Geiranger, Hardangervidda, Preikestolen etc.etc. Let wel, dat is het plan. De tijd moet leren of dat ook allemaal gaat lukken. De motor de R100RT is in puike
conditie mede dankzij de Knalpotters uit Rilland.

Vandaag is het 6 juni en morgenvroeg vertrek ik om 03.00 uur in mijn eentje naar de Noordkaap. Door persoonlijke omstandigheden vind ik het eigenlijk helemaal niet erg om alleen te gaan en te zijn. Een soort retraite om alles eens op m`n gemak te overdenken. Zo zal dit verslag niet alleen maar een zakelijk document zijn maar ook een beetje een egodocument. In de literatuur die de laatste jaren verschijnt, is dit trouwens een beetje de mode dus doe ik maar mee. De meest persoonlijke zaken neem ik niet over uit mijn geschreven verslag, want die doen er alleen voor mijzelf toe.
De lichtgewicht uitrusting  heb ik in een zeer nat Gronings dorp genaamd Veelerveen uitgeprobeerd in de achtertuin van mijn broer en in orde bevonden.
De
wandel-/bergschoenen van Meindel hielden het in die barre omstandigheden op de motor ook uitstekend.
Ook de benzinebrander van MSR, de Dragonfly en de pannenset van MSR
waren  getest en okay bevonden.

De getoonde kaart komt uit MapSource behorende bij de Streetpilot 2720 van Garmin. Ten tijde van deze reis beschikte ik daar nog niet over en redde mij uitstekend met de routekaarten van de ANWB. Het GPS-gebeuren behoort pas sinds 2005 tot mijn uitrusting op de motor en in de auto, maar is hiervoor natuurlijk een uitstekend hulpmiddel.

Vooral de adviezen van Jan Kusters hebben bijgedragen aan een uitgebalanceerde lijst van zaken die meegenomen dienden te worden. Met name zijn hobbitontbijt en de broodjes met braadworst omwonden met spek die als een goede lunch onderweg bij tankstations genuttigd kunnen worden, zijn aanwijzingen die ik goed ter harte heb genomen.
Met andere woorden; ik ben er klaar voor.
Zojuist kwam Rinus van restaurant ďWesterkadeĒ, dat helaas niet meer bestaat, in Zwijndrecht nog langs met een bordje heerlijke nieuwe haring. Het was een oude belofte die hij in kwam lossen en we hebben er mijn beste Italiaanse wijn bij gedronken op het tijdelijke afscheid. Een aardige verrassing zo kort voor vertrek.
Dochter Simone, die sinds dit jaar op pad mag met haar
Yamaha Fazer 600 zal mij vannacht
uitzwaaien. Wat staat mij te wachten? Dat zal blijken.

Volgende

PortugalZes Romereizen
Engeland-Ierland-Schotland
ItaliŽ 2016

Dag 1 en 2Dag 3 en 4Dag 5 en 6Dag 7 en 8Dag 9 en 10Dag 11 en 12Dag 13 en 14Dag 15 Einde reis