Drie maanden toeren van 1 juli t/m 22 september

Dag 1 dinsdag 30 juni 2015

Morgen is het zo ver, we trappen af voor onze zwerftocht door Engeland, Schotland en Ierland. Het maken van de route kostte veel tijd maar we denken dat het de moeite waard is. Alles uitgezet in Mapsource van Garmin, gebruikmakend van alles wat er hier voorhanden is op het gebied van reisgidsen, internet en lid geworden van twee Engelse Camperclubs en ťťn Ierse. Ook zijn we lid van National Heritage omdat je daar veel geld mee kunt besparen. De camper is uitgebreid getest in verschillende lange weekenden, zowel koud als warm. Van de Biesbos tot Zuidlaardermeer en steden als Dordrecht, Leiden, Gouda.

We hebben alle mogelijke campings en camperplaatsen ingevoerd waarbij als eerste toch de prijs bepalend was. Het Perfide Albion, zoals de Fransen het noemden, is gewoon duur en zeker de laatste tijd is dat niet beter geworden met het pond van 1,25 naar 1,40 neuroses. Bovendien hebben we sowieso geen trek in een overnachting ŗ 40 neuroses en dat lijkt ook niet nodig.

De bedoeling is om er zo`n drie maanden over te doen, dat moet voldoende zijn om te kunnen zeggen dat je er iets van hebt gezien.

Morgen dus rond twaalf uur naar IJmuiden want ik denk dat heel Nederland naar zee gaat vanwege zoiets als een hittegolf. Ze kunnen hier ook nergens tegen. Inschepen vanaf 15.00 uur en een afvaart om 19.30 uur. Diner aan boord en de andere morgen een ontbijt en daarna aan de verkeerde kant van de weg rijden. Niet vergeten!

Een overzichtskaart van de totale route zoals wij die tegen de klok in gereden hebben.

Voor de duidelijkheid; we zijn begonnen en geŽindigd in Newcastle. Tussen Schotland en Ierland zijn we heen en weer gevaren tussen Cairnryan en Larne. Het is ook een globale benadering want reizendeweg hebben we de nodige zijsprongen gemaakt en veranderingen aangebracht. Om de reis enigszins te bekorten hebben Dartmoor, Exmoor, Landsend afgesneden en vanuit Dover zijn we in ťťn ruk naar Newcastle gereden. Het was genoeg :-)

2 juli 2015

Elke
blauwe link verwijst naar de betreffende map in Mijn Photo`s Google

In een mum van tijd waren wij uit Newcastle en hebben er eigenlijk niets van gezien. Prima zo. Onze eerste stop was bij Warkworth Castle. Niet veel meer dan ruÔne maar er was een goede indruk te krijgen hoe het ooit geweest moet zijn. Het lidmaatschap van National Heritage betaalde zich hier meteen uit want gratis toegang i.p.v. 4,5 ponden storten. Een leuk bezoek met koffie in de camper tot besluit.
De volgende stop sloegen we over. Alnwick Castle kwam ons erg druk voor en er staan toch nog zoín 600 kastelen en andere bouwvallen op de rol. Dus op naar Dunstanburgh Castle. Leuk dorp waar nog een flinke wandeling aan vast zat om bij die hoop stenen te komen. Wandelen tussen de koeien, schapen en sgeiten want het was laveren tussen een en ander door. Toen werd het toch tijd, 14.30 uur om ons eens te richten op een verblijfplaats voor de nacht.
Fawberry Camping? Vol! Een volgende fully booked wat zo ongeveer hetzelfde is en weer een volgende was eveneens volgeladen volgens de beheerder. Na wat heen en weer tuffen kwamen wij op de route bij Springhill Farm. Voor 18 pond met alles drop en dran. Geen koopje maar het is dan ook geen lid van een van de camperclubs waar ik lid van ben.Dat is dus geen winst maar voor de eerste dag op Albionese grond mottut maar. Na de installatie lekker zitten, tekstje maken, foto`s opslaan, wijntje en een krekker met kaas. Zo kunnen we er even tegen tot het avondmaal van pasta met tonijn, komkommer, tomaat etc. Morgen gaan we verder op ons pad.

3 juli 2015

Na de plichtplegingen om weer op weg te kunnen zoals; wassen, scheren, aankleden, ontbijten, koffie lurken, bus opruimen, haren kammen en zo meer, vertrokken wij rond half tien naar Bamburgh Castle. Een knoert van een kasteel dat moet gezegd en de foto`s zullen dit onderstrepen. Hier en niet alleen hier werd de tuinman in het Engelse zichtbaar. Alle gazons zijn gemillimeterd en de randjes met nagelschaar tot een scherp geheel geknipt. Geen sprietje ontsnapt en het geheel brandschoon.
Er is een Art Gallery en een museum. Daarnaast en als hoofdzaak nog de State Rooms, zeg maar Statenkamers van de grondleggers en andere rijkelui. Het ligt, uiteraard, op een schitterende plek aan een mooi breed strand. Genieten.

Na dit bezoek even een bakkie zetten in de camper en dan op weg naar Holy Island, zoiets als Mont Saint Michel, dus bij vloed niet bereikbaar. Op de weg er naartoe regende het auto`s van de andere kant. Foute boel dus want het is voor je eigen verantwoording als je het niet droog houdt. We zijn toch tot het eiland gereden om te ontdekken dat je de auto buiten het dorp moet parkeren, moet gaan lopen, niet mag overnachten dus op tijd weg moet wezen om geen natte voeten te krijgen. Vanaf die parkeerplaats dus rechtsomkeert gemaakt en naar Berwick-Upon-Tweed gegaloppeerd. Daar moest ook iets bijzonders zijn, alleen was ik even kwijt wat dit was.

Toen het kwartje viel, wist ik dat ik naar de rivier moest om bij elkaar drie bruggen te zien te krijgen. Een hele oude lage brug met veel bogen, een nieuwere die groter is met weinig bogen en een brug voor treinen die heel veel en heel hoge bogen heeft. Zoiets als de Pont du Gard bij Nimes. Je kijkt je ogen uit en de sluiter van de diverse camera`s maken overuren. Het resultaat zal u verbazen. Hierna werd het weer zaak uit te kijken naar de volgende camping. De Plough Inn viel af want dat was kort na Berwick en het was pas twee uur.

Verder dus en we vielen weer in een verbazing bij Etal. Daar sneed Merel zo ongeveer haar duim eraf te oordelen naar het geluid maar dat viel mee. Een pleister kon de boel bij elkaar houden voordat zij in stukjes uiteen viel, wŠt een herrie. Hier is nog een aardig stukje kasteel te bewonderen Etal Castle dus. Na dit te hebben bekeken en na de aanschaf van een vlierbessenwijn, een gemberwijn en een mooie marmelade togen wij naar de Watermolen van Heatherslaw. We waren nog op tijd want het laatste bezoek mocht er om 16.15 nog in, wij dus.
Met Julia, de huidige molenares had ik een aardige conversatie over deze molen en die in Nederland. Als klap op de vuurpijl kregen we de sleutelcode van de ruimte waar het waterwiel wordt aangedreven. Altijd het magische deel van welke molen ook, waar is het beginpunt en hoe werkt het. Helaas moet Julia er volgend jaar mee stoppen vanwege een slechte heup en ook de leeftijd maakt het zwaar. Het was een leuk bezoekje en tegen vijf uur dus op naar de camping in Wooler.

Mooie camping in heuvelachtig gebied. We kunnen een lekker tijdje wat bijkleuren in een warme zon, Hťťrlijk. Een koppel ďsoepganzenĒ komt regelmatig eten schooien maar daar doen we niet aan mee. Wel aan het prepareren van wraps met kip en een wijntje. Intussen komen er ook wat konijntjes uit de bosjes dartelen en komen bijna op schoot zitten. Ze kijken niet eens op van een blaffende hond want die bijten toch niet! Terwijl ik dit noteer na het opslaan van de foto`s  en Merel terug is van de vaat, begint zij aan Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen. Enig gehinnik uit haar hoek maakt duidelijk dat het in de smaak valt. Het is weer een mooie dag geweest met veel zon en graadje of tweeŽntwintig. Helaas schijnt het vannacht weer te gaan storten. Nou ja, dan slapen we toch.

Morgen verder op deze route waarbij het einddoel Bellingham zal zijn omdat we van daaruit de volgende dag op zoek gaan naar de Muur van Hadrianus.

4 juli 2015
            De Muur van Hadrianus:        https://goo.gl/photos/qkdaeRPs9SJRAi9MA

Gisteravond, de hele nacht en ook bij het begin van het einde van onze bewusteloze staat regende het bijna onophoudelijk. Ik kon nog met een soort natte wind bijna droog naar de toiletgebouwen komen, maar terug was het net of ik nog onder de douche stond. Soit en so be it!! Die Merel is veel slimmer want die had een paraplui meegenomen. Ook een Engelsman lachte mij uit bij de douche waarop ik riposteerde dat ik op wat space stond te wachten. ďSpace? ďvroeg`ie. ďYes, between the dropsĒ, antwoordde ik en weg wast`ie weer. Geen British humor?

Vandaag dan maar een soort van rijdag naar het volgende onderkomen in de buurt van Acomb. De regen werd gaande de dag gelukkig steeds minder en eenmaal op de camping aangekomen hebben we volop genoten van een forse dosis vitamine D van vriendje Zon. Hier vonden we bij de receptie ook de eerste Medelander in Engeland, blijkbaar zijn wij zeldzaam.

Het bleek een prachtige route die ik thuis uitgedokterd had hoewel er soms erg smalle weggetjes in voorkwamen. Eťn keer moesten wij op onze schreden terugkeren omdat we uiteindelijk voor een soort tractorpad stonden en dat was zťlfs mij iets te link gelet op de ontstane bagger. Ook de zoektocht naar de camping in de buurt van Acomb leverde een paar stukjes weg op waar Pisello maar net op paste. Zijn flanken werden regelmatig door bronstig groen gekieteld. Hier hebben we eindelijk weer WaaiFaai, zo heet dat in het Albionees maar daarvoor moeten we wel bij de receptie gaan zitten.
Onderweg hebben we nog een blik geworpen op wat relikwieŽn van een verticale watermolen waarvan ons de naam is ontgaan. Het is nu meer een theehuis, shop etc. dan een te bezichtigen molen. Oorspronkelijk aan het werk voor de verwerking van schapenwol. Die beessies hebben ze hier in overvloed. Een apart ras met een zwarte kop en oren.
Meer valt er over deze dag niet te melden maar het lijkt ons wel weer genoeg opwinding zo. Morgen is het plan om de route langs de Muur van Hadrianus te volgen en we zullen zien wat dat brengt op een verloren zondag met al die vrije Engelsen.

Maandag, 06-07-2915

De ďweergodenĒvan meteorologenland hadden verwacht dat het vandaag zou regenen. Zoals gewoonlijk hebben ze weer eens ongelijk en hielden wij het weliswaar bewolkt maar droog op een enkel druppeltje na. Okay, op enige hoogte woei er een tamelijk koud windje maar het kon allemaal nog steeds in korte mouw. Hoewel het gisteravond ontzettend heeft geregend en de vooruitzichten regen brachten, was het een heldere morgen met enige bewolking. We konden gewoon op pad naar de Muur van Hadrianus of wat daar nog van over is.

Thuis maak je een route en prikt daar allerlei te bezichtigen punten in. Je hebt geen idee wat je te zien krijgt en hoeveel tijd je er besteedt. Dat is best veel want vrijwel altijd zit er een pad aan vast dat bewandeld moet worden. Zoals bij Houssteads Fort waar je 1,5 mijl stijl pad voor je kiezen krijgt. Boven is er dan ook die koude blaas. Maar we zeuren niet, wij willen het toch zien? Naast dit punt zien we ook nog Chesters Roman Fort en wandelen er gelijk op met een ouder stel IsraŽliŽrs die deze hele muur gaan zien, wŠndelend!! Birdoswald Roman Fort krijgt ook onze aandacht en terecht.
Inmiddels hebben we een goede indruk van dit fenomeen en vinden dat we wel genoeg gezien hebben. Weer een volgende hoopje stenen die fundamenten voorstellen zullen geen nieuwe inzichten bieden. Dan gaan we naar wat ik steeds in het hoofd had, Haydon Bridge. Een voormalig kuuroord waar ook de nodige beroemdheden en vooral onnodige hoogheden zijn geweest. Het is een fraaie brug met een fraaie geschiedenis maar nu wordt er voor mij een bijzonder element aan toegevoegd. Er flitsten wat vogels rond en vanaf de brug was het allemaal niet goed zichtbaar. Eerst meende ik een Witgatje te zien en een Gele Kwikstaart maar iets later bleek hier een Waterspreeuw aan het vissen te zijn en een Grote Gele Kwikstaart te vertoeven. Feest, want beide vogels had ik nog nooit gezien. Als de wiedeweerga ben ik de 7D met de 100-400 uit de camper gaan halen die gelukkig vlakbij stond.
Beide jongens heb ik op de plaat gezet, gelukkig. Bij de brug kunnen we bij een Co-op nog wat victualiŽn inslaan zoals sperziebonen en zalm en een bosbessencone voor bij de koffie. Na dit vruchtbare intermezzo keerden wij terug naar de kampong via weer eens andere en nog kleinere weggetjes.
Bij het oprijden van de kampong rijdt er een grote Carthago camper voor ons die ook nog ons veldje opdraait. Aan boord Co en Lia de Keizer (http://www.dekeizersreizen.nl/wie_zijn_wij.html) die fungeren als controle- en beoordelingsteam voor ACSI. Uiteraard een interessant gesprek met hen over het camperen, campings en camperplaatsen. Pas wanneer wij weer bij onze Pisello zijn, valt er wat lichte regen die al snel weer stopt. Al met al een hele aardige dag met prachtige vergezichten in dit toch zeer fraaie land.

Morgen staat dan de route door de North Pennines op het programma met o.a. de loodmijn en andere onrust.                                                                                                             Nog 74 dagen