Dinsdag 20 April
We slapen goed en worden rond half zeven wakker. Het zonnetje schijnt reeds dus dat zit in ieder geval al goed. Blijft toch altijd de vraag of er wolken rond de top hangen of niet. Eerst maar weer een koude douche nemen. Volgens mij is het gas hier op de bon  want warm water is een probleem op deze camping. Eťn voordeel levert het wťl op, als je gedoucht hebt dan ben je echt wakker. Maakt niet uit, de billen benne weer schoon en daar gaat het om. We knagen een boterhammetje met jam en drinken er een bakkie bij. Ondertussen kijk ik nog even in de radiateur. Ik zie dat er weer water bij kan en gooi de zaak maar vol. Het blijft verdacht want indien de zaak in orde is, verlies je geen water uit het systeem. Ook de olie breng ik op peil want het gezeul in de bergen zorgt gewoonte getrouw toch voor enige olieconsumptie. Om acht uur rekenen wij af bij de receptie en gaan opnieuw richting Etna.

Onderweg loopt de temperatuur te hoog op en ik word door een collega automobilist geattendeerd op waterlekkage. Dat had ik al gezien vanwege wat stoompluimpjes die onder de motorkap vandaan komen, maar toch vriendelijk van hem. Ik stop op een steil stuk weg en maak voorzichtig de boel open. Tot mijn verbazing is het systeem bijna helemaal leeg want ik kan er zo een liter of vier water ingooien die ik om die reden al mee had genomen. Dan zie ik ook dat op een moeilijk te bereiken plek een lekkage zit. Met enig kunst en vliegwerk en steeds weer water bijvullend, beland ik met wat omwegen bij een meccanico in een voorstadje van Catania. Hij bekijkt de zaak en ik moet omrijden om zijn bedrijfje binnen te kunnen. Het is in een smal straatje met eenrichtingsverkeer en ik kan net door de opening in de muur naar binnen. Na enig zoeken blijkt er een "tubo rotto" te zijn in de vorm van een weggerot metalen stukje pijp.

Voor dit onderdeel moet de meccanico naar Peugeot in Catania zelf. Ik begin te vrezen voor de rekening. Na een half uur komt hij met andere spullen terug dan de bedoeling was en heeft nu onderdelen om een aanpassing te doen die werkt. Hier blijkt dat hij tot de vaklui gerekend mag worden. Het wordt een goede degelijke oplossing die niet echt eenvoudig is. Op dit moment zit ik dit in de auto te typen terwijl hij met z`n hoofd diep onder de motorkap zit.
Het wordt een behoorlijke slooppartij maar het zal lukken, zegt hij.

Intussen kunnen we vaststellen dat er geen zegen rust op ons voorgenomen bezoek aan de Etna. Het is nu al half twaalf Sonja
heeft hoge nood maar een damestoilet is ver te zoeken.
We knagen een appel op, een paar biscuitjes en wat water als lunch. Ik maak nog een paar foto`s van de ellende. We zullen zien of we nog naar de Etna kunnen of meteen maar naar
Agrigento zullen afdalen.
Ook is een bezoek aan
Piazza Armerina en Enna vandaag niet zeker.
De Etna moeten we dan opschuiven naar het einde van de vakantie als we toch weer terugkeren naar Messina. Basta cosi , het zij zo.
Onze meccanico improviseert er lustig op los met de verschillende onderdelen en om kwart over twaalf heeft hij de hele boel weer in
elkaar gezet. Het systeem wordt gevuld en de motor wordt gestart. Hij laat hem op temperatuur komen om te zien of zijn ingreep succes heeft.

Dat is helemaal het geval en daarop zegt hij dat hij: "Faccio Il impossibile", dat hij dus het onmogelijke fikst. Nu nog de vraag wat ik hem schuldig ben voor twee uur werk en een visite afleggen bij Peugeot. etc. "Trenta cinque", was tot mijn grote verbazing het antwoord. 35 neuroses slechts, een fooi! Om het goed af te maken geef ik hem er 50. Wat een service tegen zo weinig kosten, grote klasse! Sicilianen, Italianen, Maffiosi, hoezo corrupt? Hoezo toeristje rippen? Hoezo onbetrouwbaar?
En onmiddellijk geholpen!! Hetzelfde ondervond ik tijdens de trip naar Noorwegen waar wij in Denemarken voor een reparatie van de uitlaat naar een garage moesten. Daar kunnen ze in Nederland nog een puntje aan zuigen.


 Na dit intermezzo was het niet eens meer de vraag of wij wel naar de Etna zouden gaan, want het regende weer en Tante Etna had zich in dikke wolken gehuld. Dit bezoek moest dus opschuiven naar het einde van onze tour.
Nu dus op weg naar Agrigento. Via
Enna en Caltanissetta belandden wij in San Leone waar camping Nettuno op ons wachtte. Dat is veel gezegd voor een camping in vrijwel verlaten toestand direct aan
het strand gelegen, waar een harde wind regeerde en de buien elkaar in rap tempo afwisselden. Na het inchecken besloten we de tent maar niet op te zetten en de twee komende nachten in de bus te slapen.


 












We maakten een korte wandeling in die stormachtige wind waarbij de wolken laag over de golven en de stad achter ons trokken. Het begon hard te regenen en op een drafje gingen we terug naar de bus. Een flesje wijn bracht ons troost en onderwijl heb ik een en ander aan dit verhaal toegevoegd. Sonja kan door het gevoel van verveling het tekort aan nicotine niet langer negeren en rent naar de winkel om aan haar verslaving te kunnen werken. dan verschijnt na een half uurtje de zon weer. hij komt aangereden op de een na laatste golf die richting strand koerst en houdt halt juist boven de bomen. De wind betoont zijn respect en
Aeolus
neemt wat gas terug.
 
Het is meteen een stuk aangenamer. Intussen zijn de wijzers van de klok stiekem doorgelopen naar zeven uur dus over een half uurtje kunnen we de twee beschikbare menu`s in het campingrestaurant eens testen. terwijl Sonja een blad leest over Zuid Amerika zit ik te typen dat het een aard heeft en intussen draait er een cd met oude jazz. De wijn begint op te raken, de nicotinespiegel is weer op niveau en de kok ziet ons komen, maar we zouden niet bij hem eten.

               Vorige                                                                                                       Volgende
                                                                                   terug naar boven

 

 
           SiciliŽ April 2004 (5)



Mijn Foto`s Natuur
Mijn Foto`s Molens
Mijn Foto`s Landen
Mijn Foto`s Steden
Mijn Foto`s Vogels
Mijn Foto`s Macro
Mijn Foto`s Paddenstoelen
Noordkaap 2003
Noordkaap 2004
Noorwegen 2006
Runde (N) 2011
SiciliŽ 2004-10pag.
SiciliŽ 2009
Gibraltar 2006
Dolomieten 2005
ItaliŽ 2002
San Juan 2007
Spanje 1997
PortugalZes Romereizen
Engeland-Ierland-Schotland
ItaliŽ 2016
 



 










Home
Motoren
FJR 1300a
De Zwerfbus
De Fotografie
Alblasserwaard
De Biesbosch
Garmin GPS
De Reus
Fotocollages
Raffinaderij
Korte Trips
Nuttige Links
CONTACT



                                                           Dag 1Dag 2Dag 3Dag 4Dag 5Dag 6Dag 7Dag 8Dag 9Dag 10