Donderdag 22 April

De twee foto`s op de vorige pagina laten de windmolens en de zoutpannen zien die hier bij Trapani aan de kust liggen. hetzelfde idee als in de Camargue in de Bouches du RhŰne in Zuid Frankrijk. Men laat steeds opnieuw water in de pannen lopen en dit verdampen tot er werkelijk zout voor het opscheppen ligt. Hoe dit in z`n werk gaat weet ik niet en aan de zuivering zal ook nog wel het een en ander dienen te gebeuren. Vandaag zijn wij vroeg wakker, het is pas 06.45 uur. Het ritueel van ontbijt met een eitje. Dan gaan we op pad naar San Vito Lo Capo

aan het begin van de
Riserva dello Zingaro
. Maar eerst nemen we nog een bakkie en een krwassantje. Dan naar Riserva. Onderweg rijden we nog door een kudde loslopende koeien en die waarschuwingsborden staan er dus niet voor niets. Het zijn mooie slanke beestjes waar men gelukkig de hoorns aan heeft laten zitten. Nog ťťn generatie verder en kinderen weten niet eens meer dat een koei hoorns hoort te hebben!! In San Vito Lo Capo gaan wij eerst aan de cappuccino met de bekende cornetto. Daarna draaien we in zuidwaartse richting om op zoek te gaan naar het reservaat. dat wordt gelukkig goed aangegeven. Bij de ingang krijgen wij een handgetekende kaart en wat tips en adviezen van de man achter het loket.

Een indrukwekkende wandeling van 6 kilometer heen en ook
weer terug zal volgen. Soms zeer steil en soms ook bijna onbegaanbaar. Het is hier ťťn grote tuin en ook hier barst het van de hagedissen. Onderweg zijn er verschillende huisjes en een museumpje te bekijken. Eťn daarvan gaat over de beroemde tonijnenvangst die hier eenmaal per jaar in september plaatsvindt, de
Mattanza. iedereen kent wel de beelden van de enorme tonijnen die met een soort pikhaak uit de Camera della Morte, de doodskamer van het nettenstelsel, getrokken worden. Het water kleurt rood van hun bloed en zelfs op oude zwartwit films is die kleurverandering te zien.

In het museum is een wat oudere man aanwezig, trots rechtop, kin in de lucht. Als hij hoort dat ik het Italiaans enigszins meester ben, krijgen wij van hem ongevraagd een soms lastig te volgen uitleg. Het zal een mengelmoes zijn van Italiaans/Siciliaans maar ik kan hem redelijk volgen. Aan het eind van zijn verhaal bedank ik hem maar weet niet of je zo iemand nou een fooi moet geven ja of nee. Ik hou het er maar op dat hij het als een belediging op zou vatten, gezien zijn trotse houding en laat het dus achterwege. Toch teveel een Nederlander?

We lopen in 2,5 uur heen en nemen op de parkeerplaats aldaar twee cappuccini en twee broodjes ham. Voor de weg terug hebben wij nog een appel en we kopen er wat water bij. De terugweg doen we binnen 2 uur. We houden daarbij de naar ons idee kortste route aan om zo min mogelijk te hoeven klimmen en dalen want het is mede door de temperatuur toch een tamelijk uitputtende tocht. Hoewel de rikketik zelf niet protesteert, moet ik af en toe toch even gaan zitten om op adem te komen.
Aan het einde van onze wandeling moeten we op zoek naar een  camping in de buurt van
Scopello en/of Castellamare del Golfo.

Deze laatste plaats ligt e
r schitterend bij en vanaf de berghelling waarlangs wij afdalen, kunnen wij een paar mooie plaatjes schieten. De twee campings aldaar zijn
chiuso oftewel gesloten en ťťntje ligt diep verscholen in de campag
na. We rijden er ongemerkt aan voorbij maar vinden dan toch de toegang. De bazin spreekt goed Engels wat wel zo gemakkelijk is.
We zetten  deze keer de tent weer op, bulken intussen van de h
onger en vallen hard aan op de kaas en de Cinar. Dan nog een pot met rijst en goulash en we hebben weer een dikke buik. Sonja wil geen ijs halen (ze heeft nog gelijk ook) en dus zitten we zonder toetje.

Dan maar een
Grappa Julia
bij de koffie, een warme douche en dan heerlijk maffen. Ik hoor net dat Sonja nog af wil wassen maar dat is haar goed recht. We kunnen terugkijken op een schitterende dag met heel mooi weer. Alleen de roofvogels die men ons in de reisgids had beloofd, hebben ook geschitterd maar dan door afwezigheid.
Dat wordt maar ten dele goedgemaakt door een grote horde wandelende koebellen waar we maar even voor zijn gestopt. Morgen naar
Segesta en een bietsie kalmaan met de oude baas.

Vorige                                                                                                        Volgende