Vrijdag 23 April

Deze keer zijn we wat later wakker. Vannacht regende het en voor het ontbijtwas het weer droog maar redelijk bewolkt. Ik sloot Sonja per ongeluk op in de douche en zij moest in haar blootje over de deur klimmen Ik heb daar geen foto`s van. Al met al waren wij pas om kwart over tien weer op pad. Op naar Segesta waar opnieuw oude keien te bewonderen zijn. Aangekomen bij het kaartjesloket vraagt de dame met haar liefste stemmetje of wij "In Piedi"  gaan, te voet dus. Nou, dat doen wij wel hoor, wie doet ons wat na de Riserva? Dat bleek een ernstige vergissing. Het stijgingspercentage moet regelmatig de dertig hebben overschreden. En nůg was het droog, gelukkig maar.

Doorsnede 63m

Amfitheater Monte Barbaro

Het theater bleek schitterend totdat een domme Duitser een Teutoons lied ten gehore meende te moeten brengen om daarmee de serene sfeer en de fraaie akoestiek te bederven. Toegegeven, hij had wel lef en zo slecht klonk het opera-achtige lied nou ook weer niet.
Nadat hij was uitgegalmd en ik nog wat kiekjes van een leeg theater had gemaakt, daalden wij af naar de bus en bestegen wij opnieuw een steilte van betekenis om bij de grote tempel te komen. Eerst maar een klasje Italiaantjes en alweer een horde Duitsers hun gang laten gaan voordat wij na hun vertrek weer mooie plaatjes konden schieten. Bij het afdalen naar de uitgang begon het te regenen en wij schuilden in de bus onderwijl iets etend.

Nog vůůr wij de "Mont Ventoux"  beklommen naar de tempel kon ik het niet laten om nog even een bloemenweide in te duiken. Die zijn hier alom voorhanden. Macrofotografie blijft altijd leuk, het enige wat mij ontbrak was een statief want dat had ik thuis laten liggen. Voor de rest is het altijd leuk werken met de Canon en helaas is deze hele vakantie de oude, analoge versie in de tas gebleven. Het gemak van zo`n digitaal wondertje is toch wel erg groot.

Dan op weg naar Monreale om de duomo daar te bezoeken. Onderweg moest ik nog een halve noodstop maken voor een kudde geiten maar gelukkig zou ik `s avonds geen geitenvlees hoeven eten. In Monreale bleek het vrijwel droog en om half vier konden wij de dom in. Eerst maar een rondgang door de prachtige kloostergang met zijn Arabische elementen. De dom zelf is ťťn groot mozaÔek.

Ook hebben wij de toren beklommen. Bij terugkomst daarvan werd het "Daar komt de bruid" gespeeld want er werd een huwelijk voltrokken. Prachtig, maar ik kreeg het even te kwaad want 36 jaar geleden liep ik zelf onder die orgeltonen door.
 Op de terugweg kon Sonja een ernstige trek in iets hartigs niet onderdrukken dus werd een supermercato besprongen. Salami, prosciutto en mortadelle gingen erin als zoete koek(?). Op dat moment begon het ook weer te regenen en dat zou zo de hele nacht blijven. We maakten eten onder de grote luifel van de receptie op de camping waar de baas ook nog het licht voor ons ontstak. Als aperitief werd de Grappa Julia geledigd en de pasta met elementen van sugo en tonijn smaakte ons goed. Na het eten besloten we de tent af te breken en in de bus te slapen. De tent werd uitgehangen onder de luifel in de hoop dat die de volgende morgen droog zou zijn. En morgen dus bij regen en welzijn op weg naar Palermo.
                                            Camping Lu Baruni in de omgeving van Scopello

Tentje drogen                            Pasta Koken                           Straathandel

Jasje uit

Vorige                                                                                               Volgende