Rome dag Drie

Uit de beschrijving van de vorige dag kunt u zich een beeld vormen over de de drukte, de volheid van het programma. Elke dag zal behoorlijk gevuld zijn en ook aan de zelfwerkzaamheid wordt gedacht. `s Morgens wordt door Capo Antonius vers brood gehaald bij een bakker in de buurt samen met een of twee leerlingen die als lastdragers fungeren. Tijdens de wandelingen door Rome worden er tassen met drinken, brood en beleg van weinig bederfelijke aard meegedragen en rond het middaguur wordt een plekje gezocht om een en ander te verorberen. Met een beetje mazzel is het mooi weer en kunnen we neerstrijken op een gazon.

Maar soms moet je je toevlucht nemen tot een plaats op de vele trappen van Rome waar je ook nog droog kunt zitten. Maar tijdens alle reizen is dat in mijn herinnering niet nodig geweest.
En niet te vergeten de aandacht dient niet te verslappen want zo regelmatig wordt er toch wel een soort lesgegeven. Hetzij tekst en uitleg in een museum of bij een monument en ook wel gewoon in de buitenlucht zoals op het Forum Romanum. En het kan ook zomaar gebeuren dat een secondant (co-adjutor) van Capo Antonius aan de groep vraagt om een plaquette even te vertalen. Je moet dus wel bij de les blijven.






 

 




Deze derde dag voert ons als eerste naar de Villa Giulia. Gebouwd in 1551/1553 in opdracht van paus Julius de 3de, die het als buitenhuis gebruikte. Nu is het in gebruik als Etruskisch museum. het voert hier te ver om de geschiedenis van de Etrusken op te voeren. Het World Weird Web of Google levert een keur aan artikelen en informatie. Ik volsta hier met de opmerking dat het voor mij een van de mooiste villa`s van Rome is. Wie zou dit niet als buitenhuis willen? Het staat al niet in de drukste omgeving maar eenmaal binnen is er van Rome niets meer te merken. Vooral het gedeelte achterin de villa waar zich het badgedeelte bevond/bevindt is van grote schoonheid. Het museum heeft verschillende afdelingen uit verschillende periodes. Ruwweg beslaat het allemaal de periode van de 7de tot de 4de eeuw vC. De belangrijkste steden in EtruriŽ waren: Veii, Cerveteri en Tarquinia. Steden die ik wel privť met Gerda heb bezocht maar die tijdens de schoolreizen helaas niet aan bod konden komen. 
 

        

Belangrijke stukken:

De Apollo van Veii, manshoge figuur die een tempel sierde eind 6de eeuw vC. De gelaatsuitdrukking en de haarvlechten vinden we ook zo weergegeven bij Griekse beelden uit diezelfde 9ArchaÔsche) tijd.
Sarkofaag met Echtpaar uit Cerveteri eveneens 6de eeuw vC. Alles in Terra Cotta (gebakken klei) Het paar ligt aan, aan het diner. Verder is hier een keur aan Etruskische vazen in alle soorten en maten te  vinden.
Spiegels van brons en bronzen ketels, soms wel een meter hoog.
Sierdozen (Cista`s) ook in alle soorten en maten, die zeer fraai bewerkt zijn met mythologische afbeeldingen en op de deksels fraai gevormde figuurtjes als handvat.
Buiten vinden we behalve een fraaie tuin een gereconstrueerde Etruskische tempel. En een romantisch prieel waar vroeger de paus placht uit te
 rusten van zijn beslommeringen. Hier gebruiken we de picknick, om daarna op pad te gaan naar het Sint Pietersplein om de pauselijke zegen af te wachten. Ja, toevallig is het weer zondag vandaag.


        
Twee colonnades in halve cirkelvorm omvatten dit plein. Twee vleugels vormen een verbinding met de San Pietro. De obelisk is door de Romeinen uit Egypte weggehaald en stond oorspronkelijk in het circus van Keizer Nero. De plaatsing voor de San Pietro in 1586 was de eerste heroprichting van een basiliek in Rome na de Oudheid. De colonnade is het werk van Bernini en bestaat uit 4 rijen Dorische zuilen, afgewisseld met pilasters. Op de balustrade staan heiligenbeelden. Tussen de obelisk en de fonteinen geeft een ronde steen het Centro del Colonado aan. Als je daar staat, zie je van de colonnade aan die zijde maar ťťn zuilenrij.

De brug rechts boven is de Pons Aelius uit de 2de eeuw n.C tegenwoordig met beelden van Bernini (geplaatst in de 17de eeuw).
Deze loopt naar midden boven waar de Engelenburcht staat. Gebouwd in zijn opdracht als mausoleum voor Keizer Hadrianus (117-138 n.C). Tijdens een pestepidemie in 590 nC. zag Paus Gregorius hoe een engel bovenop het fort zijn zwaard in de schede stak, wat door hem werd uitgelegd als het einde van de epidemie. Sindsdien staat die engel op de burcht en heet het gebouw Castel Sant`Angelo. Tussen deze burcht en het Vaticaan loopt een metershoge muur met daarin een vluchtgang om in tijden van nood naar de burcht te kunnen. Op de foto zichtbaar aan de linkerzijde van de weg die links naar de burcht voert.
Via de Pons Aelius wandelen we naar de volgende brug, de Ponte Vittorio Emanuele en vandaar naar het Piazza Navona. Foto v. internet. 
Dit was ooit het circus van keizer Domitianus. De U-vorm laat oorspronkelijke functie zien. Er zijn 3 fonteinen waarvan de middenfontein de beroemdste is, de Vierstromenfontein. Ook deze is ontworpen door Bernini, een naam die we in heel Rome tegen kunnen komen. De vier rivieren symboliseren 4 werelddelen, te herkennen aan de uitgebeelde figuur en de hem omringende flora en fauna.

De Nijl: (met leeuw) met het gezicht bedekt omdat grote delen van Afrika en de bron van de Nijl nog onbekend waren.
De Ganges: Het oosterse uiterlijk stelt AziŽ voor.
De Donau: (met paard) symboliseert Europa.
De Rio de la Plata: Zuid Amerika, zilverrivier, de stapel munten symboliseert de rijkdom van dit pas ontdekte werelddeel. De obelisk is niet afkomstig uit Egypte maar Keizer Domitianus liet de steen uit De Alpen halen om er zijn villa mee te tooien. Sinds 311 nC. lag hij in kaal, zonder hiŽroglyfen en in vier stukken in het circus van Maxentius. Bernini heeft er alsnog hiŽroglyfen op aangebracht bij de plaatsing op Piazza Navona. De fontein is in opdracht van Paus Innocentius (1644-1655). De andere fonteinen, Fontana del Moro en Fontana di Nettuno zijn ook een ontwerp van Bernini maar uitgevoerd door leerlingen van hem.

De zweep gaat er weer op en in gestrekte draf wandelen we van dit gezellige plein af op zoek naar

Het Pantheon
. Hiertoe steken we de Corso Rinascimento over om via de Via Giustiniani ons doel te bereiken. Het Pantheon was ooit de tempel van alle goden (pan theos) en is nu een Mariakerk. Het is het best bewaarde monument uit de Oudheid en was in de tijd van de constructie (ca.120 n.C) revolutionair. Het was de enige tempel waarvan het interieur belangrijker was; het heeft maar aan ťťn kant een zuilenportiek.

Op de voorgevel staat:
M. AGRIPPA L F  COS TERTIUM FECIT
wat wil zeggen dat M. Agrippa, Lucius`zoon heeft hem laten bouwen toen hij voor de derde keer consul was. Dat was in 27 v.C, maar het huidige gebouw dateert uit de tijd van Hadrianus, rond 130 n.C, want enkele branden hadden het gebouw zo zwaar beschadigd dat het gereconstrueerd moest worden. In 610 werd het als christelijke kerk gewijd aan Maria en alle martelaren (S. Maria ad Martyres). De beenderen van de martelaren werden vanuit de catacomben hierheen gebracht (28 wagens). De koepel symboliseert de orde (kosmos) van het heelal, onder meer door zijn verhoudingen: De koepel is even hoog als breed (42,2 meter) en rust op muren die 6,2 meter dik zijn. Binnen zorgt een opening (oculus) in de koepel van 8,92 meter voor de enige lichtinval. Zeven nissen, afwisselend rond en rechthoekig, verlevendigen het interieur. Hierin stonden oorspronkelijk beelden van goden.

De koepel bevat cassetten die met verguldsel getooid waren. Begraven liggen hier o.a. de eerste koningen van het nieuwe ItaliŽ, Umberto 1 en Vittorio Emanuele 11 en de schilder RafaŽl; zijn grafopschrift luidt:
 
Hier rust de grote RafaŽl, voor wie de natuur beefde, bij zijn leven om door hem te worden overtroffen, bij zijn dood om met hem te sterven.

Achter het Pantheon ligt de Santa Maria Sopra Minerva, een gotische kerk. De faÁade is vroege renaissance. Binnen staan marmeren Korinthische zuilen. De kerk is gebouwd op de Minervatempel vandaar de naam. In de vierde kapel overhandigt Maria zakjes aan drie meisjes ter herinnering aan de instelling die arme meisjes aan een bruidsschat moest helpen. Meisjes met een witte krans kregen een dubbele portie want die gingen het klooster in. Links van het hoofdaltaar een beeld van Michelangelo, de verrezen Christus, zuivere schoonheid van Griekse sculptuur.

Vůůr de kerk kunnen wij een olifantje bewonderen dat een obelisk torst. Het diende om het bewind van Paus Alexander de 7de te verheerlijken (1655-1667). De strekking van de inscriptie is: De last der wijsheid moet geschraagd worden door een robuuste geest. Daarna lopen langs de dikke muren van het Pantheon rechtsaf door de Via d. Seminario naar Piazza San Ignazio. Op dit sfeervolle pleintje bezoeken wij de Sant`Iganazio. In deze kerk, die naar Ignatius de stichter van de JezuÔetenorde is genoemd, is een begaafd schilder aan het werk geweest, Pozzo. Beroemd vanwege zijn perspectiefdecoraties.



Van een marmeren cirkeltje uit gezien is zijn plafondschildering een regelrechte blik in de hemel, een schitterende illusie. De boodschap ervan is:

Stel je zů op in het leven als de
JezuÔeten je voorhouden, dan zul je net als Ignatius de hemel bereiken; zo niet, dan verlies je het juiste perspectief en moet je blijven dwalen.


            Vraag ik mij toch af hoe men in Zuid-Amerika over deze schobbejakken denkt????

Intussen is de dag zo ver gevorderd dat het tijd wordt om de hongerigen te gaan spijzen. Dat betekent de bushalte opzoeken en afreizen naar de jeugdherberg. Vandaag zal het nog lukken met openbaar vervoer. Morgen is het 1 mei, de dag van de arbeid, dus niemand arbeidt.
 

             Vorige                                                                                                      Volgende

                                                                            terug naar boven 
                

                 Rome We Kome!
 
                    Een lappendeken samengesteld uit 6 Reizen naar De Eeuwige Stad










Home
Motoren
FJR 1300a
De Zwerfbus
De Fotografie
Alblasserwaard
De Biesbosch
Garmin GPS
De Reus
Fotocollages
Raffinaderij
Korte Trips
Nuttige Links
CONTACT


    
Mijn Foto`s Natuur
Mijn Foto`s Molens
Mijn Foto`s Landen
Mijn Foto`s Steden
Mijn Foto`s Vogels
Mijn Foto`s Macro
Mijn Foto`s Paddenstoelen

Noordkaap 2003
Noordkaap 2004
Noorwegen 2006
Runde (N) 2011
SiciliŽ 2004-10pag.
SiciliŽ 2009
Gibraltar 2006
Dolomieten 2005
ItaliŽ 2002
San Juan 2007
Spanje 1997
PortugalZes Romereizen
Engeland-Ierland-Schotland
ItaliŽ 2016

 

 

 


                                                                  Pagina 1Pagina 2Pagina 3Pagina 4Pagina 5Pagina 6Pagina 7